دوره 1، شماره 2 - ( تابستان 1399 )                   جلد 1 شماره 2 صفحات 95-81 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


1- دانشیار جغرافیا و برنامه‌ریزی روستایی، دانشگاه زابل، زابل، ایران. ، fazelniya@uoz.ac.ir
2- دانشجوی دکتری جغرافیا و برنامه‌ریزی روستایی، دانشگاه فردوسی، مشهد، ایران.
چکیده:   (2573 مشاهده)
در بازۀ زمانی کنونی، صنعت گردشگری راه‌گشای بسیاری از مسائل اقتصادی جوامع انسانی، به‌ویژه شهرها است؛ بطوری‌که این صنعت در بسیاری از مناطق زمینه‌ساز رشد و توسعۀ بوده است. بر این اساس، هدف پژوهش شناسایی پیشران‌های کلیدی مؤثر بر صنعت گردشگری منطقۀ سیستان می‌باشد. پژوهش حاضر به لحاظ هدف، کاربردی و از لحاظ ماهیت و روش بر اساس روش‌های جدید علم آینده‌پژوهی، تحلیلی و اکتشافی است که در سه مرحلۀ تعیین شاخص‌های کلیدی از طریق دلفی و شناسایی پیشران‌های کلیدی با استفاده از نرم‌افزار Micmac بر پایه روش تحلیل اثرات متقاطع انجام گرفته است و پس از آن با استفاده از پیشران‌های شناسایی شده فضای سناریو تدوین شد. نمونۀ مورد مطالعۀ شامل 26 نفر از کارشناسان مرتبط با حوزۀ گردشگری در منطقه سیستان می‌باشند که به صورت هدفمند انتخاب شدند. نتایج نشان می‌دهد که در مجموع 27 شاخص در گردشگری سیستان اثرگذارند که در این بین 5 شاخص به عنوان پیشران‌های کلیدی انتخاب شدند. این پیشران‌ها بیشترین اثرگذاری و کمترین اثرپذیری را داشتند که شامل پیشران‌های "وجود امنیت"، "وجود نیزارها و پرندگان مهاجر در دریاچه هامون"، "هزینۀ مناسب و ارزان"، "وجود 26 اثر باستانی ثبت شده در آثار ملی و بین‌المللی (شهر سوخته، سه‌کوهه، آتشکده زردتشتیان و ...)" و "خدمات رفاهی" می‌باشند. در این بین پیشران‌های "هزینۀ مناسب و ارزان"، "وجود 26 اثر باستانی ثبت شده در آثار ملی و بین‌المللی" بیشترین اثرگذاری را در توسعۀ صنعت گردشگری داشتند. از بین 4 سناریوی شناسایی شده، سناریوی اول با 02/71 درصد، محتمل‌ترین سناریو شناسایی شد.
متن کامل [PDF 1034 kb]   (525 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: جغرافیای و برنامه ریزی شهری شهری
دریافت: 1398/7/1 | پذیرش: 1399/4/10

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.