دوره 2، شماره 3 - ( پاییز 1400 )                   جلد 2 شماره 3 صفحات 9-1 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


1- استاد تمام گروه مدیریت دولتی، دانشکده مدیریت، دانشگاه تهران. ایران ، pourezzat@ut.ac.ir
2- پژوهشگر پسادکتری آینده پژوهی، دانشکده مدیریت، دانشگاه تهران، ایران.
چکیده:   (2720 مشاهده)
وقتی سخن از آینده‌نگری و چشم‌انداز به میان می‎آید، نمی‎توان بعد زمان را از بعد مکان تفکیک کرد؛ بنابراین توان تصور این موضوع، مستلزم تصور سیر تطور مستمر و پیامدهای تسلسلی اقدامات از حال تا آینده مورد نظر است؛ لازمه این مهم، برخورداری از استعدادی است که به طورکلی، هوش آینده‎پژوهی نامیده می‎شود؛ هوشی که بر استعداد افراد برای ادراک زمان در حال گذار و مکان در حال تغییر شکل از گذشته تا آینده نامعلوم دلالت دارد. بنابراین، ظرفیت و توانایی ادراک منطق تغییر و تحول و ظرفیت تصور ویژگیهای پایانی سیر تحولات و نیز توان تجزیه و تحلیل تسلسلی پیامدها را مدنظر قرار می‎دهد. این پژوهش با نگاه بنیادی به دانش آینده‌پژوهی تلاش می‌کند تا با تکیه بر مرور منابع و به شیوه استدلالی، مبانی اولیه در بحث هوش آینده‌پژوهی را مطرح کند. بحث و بررسی‌های منطقی در این مقاله نشان می‌دهد هوش آینده‌پژوهانه استعدادی ذاتی و در عین حال قابل تجربه و آموزش است که به افراد مهارت آینده‌نگری، پیامدپژوهی و بدیل‌اندیشی داده و به صورت منطقی می‌توان انتظار داشت قدرت خلاقیت و نوآوری آنها ارتقاء دهد.
شماره‌ی مقاله: 1
متن کامل [PDF 355 kb]   (483 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: آینده پژوهی
دریافت: 1400/6/18 | پذیرش: 1400/9/21

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.