دوره 2، شماره 1 - ( بهار 1400 )                   جلد 2 شماره 1 صفحات 47-33 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


1- عضو هیئت علمی دپارتمان جغرافیای انسانی و برنامه ریزی فضایی، دانشگاه شهید بهشتی تهران ، m_ghourchi@sbu.ac.ir
2- فارغ التحصیل جغرافیای سیاسی، دانشگاه شهید بهشتی تهران
چکیده:   (1872 مشاهده)
امروزه مناطق آزاد هم­چون گره شبکه­ ها در متن اقتصاد جهانی و در کانون برون­ سپاری و دور­سپاری قرار گرفته ­اند و از این رو توانایی جذب فرایندهای تولیدی و یا خدماتی اقتصاد جهانی را در چارچوب اقتصاد پست فوردیسم را دارند. مکان­ های جغرافیایی هم­چون بنگلور در هند در واقع هم گره شبکه اقتصاد جهانی است و هم مرکز رشد اقتصادی در جنوب هند و به عنوان یک قطب رشد در مقیاس منطقه­ ای ـ جهانی. در این راستا رسانه­ های جهانی با نمایش ویژگی­ های مناطق آزاد سبب ایجاد برندینگ مکانی و جذب سرمایه­ های جهانی به سمت مناطق آزاد می­ شوند. رسانه­ های جهانی می­ توانند به رقابت­پذیری و بازاریابی مکان برای اتصال بیشتر مناطق آزاد به شبکه ­ها عمل نمایند. با چنین رویکردی در این مقاله به جایگاه و اهمیت رسانه در بازنمایی منطقه آزاد انزلی توجه شده است. از این­ رو منطقه آزاد انزلی علاوه بر توجه به ضرورت دیپلماسی رسانه ­ای باید تلاش­ هایی در زمینه اهمیت برندینگ مکانی در اتحادیه اقتصادی اوراسیا و هم­چنین در سطح جهانی داشته باشد. این مقاله به اهمیت حضور رسانه­ ها در مکان­ های قطب رشد و ایجاد حس رقابت ­پذیری و بازنمایی تصویر رسانه ­ای منطقه آزاد انزلی در اتحادیه اقتصادی اوراسیا می­ پردازد. روش تحقیق در این مقاله توصیفی - تحلیلی می­ باشد و در پایان به ذکر راهبردهای پیشنهادی رسانه ­ای در نمایش اهمیت و شکل­ دهی به بازاریابی مکان­ های قطب رشد و برندینگ مکانی، جهت سرمایه­ گذاری در منطقه آزاد انزلی می ­پردازد.
متن کامل [PDF 647 kb]   (779 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: جغرافیای و برنامه ریزی شهری شهری
دریافت: 1399/10/8 | پذیرش: 1400/2/17

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.