Ghourchi M, mousavian S S. The Role of Global Media in Connecting Places of Growth Pole to Spaces of Flow (Case study: Anzali Free Zone). JFCV 2021; 2 (1) :33-47
URL:
http://jvfc.ir/article-1-89-fa.html
قورچی مرتضی، موسویان سپیده السادات. نقش رسانه های جهانی در اتصال مکان های قطب رشد به فضای جریان ها (مطالعه موردی: منطقه آزاد انزلی). فصلنامه چشم انداز شهرهای آینده 1400; 2 (1) :47-33
URL: http://jvfc.ir/article-1-89-fa.html
1- عضو هیئت علمی دپارتمان جغرافیای انسانی و برنامه ریزی فضایی، دانشگاه شهید بهشتی تهران ، m_ghourchi@sbu.ac.ir
2- فارغ التحصیل جغرافیای سیاسی، دانشگاه شهید بهشتی تهران
چکیده: (1036 مشاهده)
امروزه مناطق آزاد همچون گره شبکه ها در متن اقتصاد جهانی و در کانون برون سپاری و دورسپاری قرار گرفته اند و از این رو توانایی جذب فرایندهای تولیدی و یا خدماتی اقتصاد جهانی را در چارچوب اقتصاد پست فوردیسم را دارند. مکان های جغرافیایی همچون بنگلور در هند در واقع هم گره شبکه اقتصاد جهانی است و هم مرکز رشد اقتصادی در جنوب هند و به عنوان یک قطب رشد در مقیاس منطقه ای ـ جهانی. در این راستا رسانه های جهانی با نمایش ویژگی های مناطق آزاد سبب ایجاد برندینگ مکانی و جذب سرمایه های جهانی به سمت مناطق آزاد می شوند. رسانه های جهانی می توانند به رقابتپذیری و بازاریابی مکان برای اتصال بیشتر مناطق آزاد به شبکه ها عمل نمایند. با چنین رویکردی در این مقاله به جایگاه و اهمیت رسانه در بازنمایی منطقه آزاد انزلی توجه شده است. از این رو منطقه آزاد انزلی علاوه بر توجه به ضرورت دیپلماسی رسانه ای باید تلاش هایی در زمینه اهمیت برندینگ مکانی در اتحادیه اقتصادی اوراسیا و همچنین در سطح جهانی داشته باشد. این مقاله به اهمیت حضور رسانه ها در مکان های قطب رشد و ایجاد حس رقابت پذیری و بازنمایی تصویر رسانه ای منطقه آزاد انزلی در اتحادیه اقتصادی اوراسیا می پردازد. روش تحقیق در این مقاله توصیفی - تحلیلی می باشد و در پایان به ذکر راهبردهای پیشنهادی رسانه ای در نمایش اهمیت و شکل دهی به بازاریابی مکان های قطب رشد و برندینگ مکانی، جهت سرمایه گذاری در منطقه آزاد انزلی می پردازد.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
جغرافیای و برنامه ریزی شهری شهری دریافت: 1399/10/8 | پذیرش: 1400/2/17