1- گروه معماری، واحددماوند، دانشگاه آزاد اسلامی،تهران، ایران.
2- گروه معماری، واحد تهران جنوب، دانشگاه آزاد اسلامی،تهران، ایران ، hedieh.dabiri@iau.ac.ir
3- گروه معماری، واحد تهران مرکز، دانشگاه آزاد اسلامی،تهران، ایران
چکیده: (36 مشاهده)
هویت شهری نه تنها از طریق ویژگیهای رسمی قابل شناسایی و به یادماندنی شکل میگیرد بلکه از طریق معنایی که توسط کاربران شهر در ارتباط با تمام عناصر محیط ساخته شده طبیعی و اجتماعی ایجاد میشود. فضاهای آموزشی از دیرباز نقش پررنگی در جامعه داشتند وو یژگیهای معماری آنها در کنار سایر ویژگیهای محیطی زمینه شکلگیری هویت شهری را فراهم کردهاند. نوشتار پیش رو ازلحاظ هدف کاربردی است و با توجه به مؤلفههای مورد بررسی، رویکرد حاکم بر آن روش توصیفی تحلیلی است. در پژوهش حاضر به منظور انتخاب آگاهانه شرکت کنندگان، از روش نمونه گیری هدفمند استفاده شده است. اساس به کار بردن روش نمونه گیری هدفمند، انتخاب گروهی از خبرگان است که بررسی عمیق یا فهمی کلی نسبت به ماهیت پژوهش آگاهی داشته باشند .با استناد به توضیحات گفته شده جامعه آماری پژوهش پیش رو 30 نفر از کارشناسان خبره در حوزه معماری و شهرسازی شامل اساتید دانشگاهی متخصص در حوزه مورد مطالعه هستند. تعداد حجم در نظر گرفته شده برای تکنیک دلفی 10 نفر و برای اجرای تحلیل تاثیرات متقابل در نرم افزار میک مک حجم نمونه در نظر گرفته شده با توجه به آشنایی متخصصین به این نرم افزار 20 نفر در نظر گرفته شد. یافتههای حاصل از این پژوهش نشان داد که پیشرانهای هماهنگی قرارگاههای رفتاری با محیط بصری، چند عملکردی کردن فضا، فضای کافی و در حد نیاز، سهولت در یافتن راههای خروجی و عدم سردرگمی، انعطاف پذیری فضای جمعی، توجه به ابعاد و اندازه فضاهای مختلف، آشنایی سریع با محیط و کشف مکانهای مختلف، ایجاد رابطه و هماهنگی بین فضاها و سازگاری بصری به عنوان پیشرانهای کلیدی در طراحی فضاهای آموزشی در راستای ارتقای هویت شهری نقش دارند
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
آینده پژوهی دریافت: 1404/3/17 | پذیرش: 1404/5/26