دوره 4، شماره 4 - ( زمستان 1402 )                   جلد 4 شماره 4 صفحات 20-1 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

honarvar J, nikmanesh G, bagherzadeh chehreh M. The effect of markets on the behavioral patterns of citizens in a dynamic city (case study: Panzdeh Khordad Bazaar and Iran Mall). JFCV 2023; 4 (4) : 1
URL: http://jvfc.ir/article-1-273-fa.html
هنرور جمال الدین، نیک منش گلاره، باقرزاده چهره مهرآسا. اثر بازارها بر الگوهای رفتاری شهروندان در شهر پویا (مطالعه موردی:بازار پانزده خرداد وایرانمال). فصلنامه چشم انداز شهرهای آینده. 1402; 4 (4) :1-20

URL: http://jvfc.ir/article-1-273-fa.html


1- دانشجوی دکتری معماری، گروه معماری، دانشکده معماری،واحد همدان،دانشگاه آزاد اسلامی، همدان، ایران
2- دانشجوی دکتری معماری، گروه معماری، دانشکده معماری،واحد تهران شمال،دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران ، Academic.nikmanesh@gmail.com
3- کارشناسی ارشد معماری منظر، گروه معماری منظر، دانشکده هنر و معماری،دانشگاه شیراز، شیراز، ایران
چکیده:   (3352 مشاهده)
رفتار انسان در شهر، وابسته به میزان درک او نسبت به محیط و برآیندی از انگیزه‌ها و نیازهای فردی است. هدف پژوهش حاضر تحلیل اثرات بازارها بر الگوهای رفتاری در دو بازار مهم پایتخت(15 خرداد و ایران­مال) است. تحقیق از نظر هدف کاربردی؛ با تکنیک پیمایشی و ماهیت توصیفی­-تحلیلی است. اطلاعات از طریق دو پرسشنامه (متخصصین  35 و شهروندان 250 نمونه) از طریق فرمول کوکران و با طیف لیکرت جمع­آوری شد. تجزیه‌وتحلیل داده‌های متخصصین از طریق آزمون‌های تحلیل عاملی و رگرسیون، و شهروندان از طریق تی­دو نمونه­ای و پیرسون با نرم‌افزارهای Spss ,Lisrel  انجام شد. پرسشنامه با اعتبار محتوایی و پایایی آن با آلفای کرونباخ تائیدشد. آزمون تحلیل عاملی تأییدی، مؤلفه‌های تحقیق را در 5 بعد(معنایی، الگوهای رفتاری، فعالیت و عملکرد، کالبدی، آسایش و راحتی) با بار عاملی بالای 0.4 شناسایی کرد. ضریب تعیین تعدیل شده در آزمون رگرسیون نشان­داد، شاخص‌های تحقیق به میزان 61% درصد واریانس الگوهای رفتاری را پیش‌بینی می‌کند. مؤلفه‌ی معنایی بالاترین تأثیر (0.779) و مؤلفه­ی آسایش و راحتی (0.621) کم­ترین اثر را بر الگوهای رفتاری دارند. با استفاده از آزمون T دوطرفه در دو نمونه، تفاوت میانگین بین مؤلفه‌های 5 گانه وجود دارد و این تفاوت میانگین معنی‌دار است. با توجه به نتایج آزمون پیرسون مؤلفه‌ی کالبدی در ایرانمال و مؤلفه­ی فعالیت و عملکرد در بازار 15 خرداد از تأثیرگذارترین مؤلفه‌ها بر الگوهای رفتاری می­باشند. نتایج نشان داد که؛ بازارها بر الگوهای رفتاری شهروندان تأثیر معنادار و مثبت و مستقیم دارند و با تقویت کیفیت بازارها و یا تضعیف آن، ادراک محیطی شهروندان تغییر می‌­کند.
شماره‌ی مقاله: 1
متن کامل [PDF 1511 kb]   (475 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: آینده پژوهی
دریافت: 1402/3/24 | پذیرش: 1402/5/11

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به فصلنامه چشم انداز شهرهای آینده می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Journal of vision Future Cities

Designed & Developed by : Yektaweb