1- دانشگاه آزاد اسلامی واحد همدان
2- دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال ، Academic.nikmanesh@gmail.com
3- دانشگاه شیراز
چکیده: (370 مشاهده)
رفتار انسان در شهر، وابسته به میزان درک او نسبت به محیط و برآیندی از انگیزهها و نیازهای فردی است. هدف پژوهش حاضر تحلیل اثرات بازارها بر الگوهای رفتاری در دو بازار مهم پایتخت(15 خرداد و ایرانمال) است. تحقیق از نظر هدف کاربردی؛ با تکنیک پیمایشی و ماهیت توصیفی-تحلیلی است. اطلاعات از طریق دو پرسشنامه (متخصصین 35 و شهروندان 250 نمونه) از طریق فرمول کوکران و با طیف لیکرت جمعآوری شد. تجزیهوتحلیل دادههای متخصصین از طریق آزمونهای تحلیل عاملی و رگرسیون، و شهروندان از طریق تیدو نمونهای و پیرسون با نرمافزارهای Spss ,Lisrel انجام شد. پرسشنامه با اعتبار محتوایی و پایایی آن با آلفای کرونباخ تائیدشد. آزمون تحلیل عاملی تأییدی، مؤلفههای تحقیق را در 5 بعد(معنایی، الگوهای رفتاری، فعالیت و عملکرد، کالبدی، آسایش و راحتی) با بار عاملی بالای 0.4 شناسایی کرد. ضریب تعیین تعدیل شده در آزمون رگرسیون نشانداد، شاخصهای تحقیق به میزان 61% درصد واریانس الگوهای رفتاری را پیشبینی میکند. مؤلفهی معنایی بالاترین تأثیر (0.779) و مؤلفهی آسایش و راحتی (0.621) کمترین اثر را بر الگوهای رفتاری دارند. با استفاده از آزمون T دوطرفه در دو نمونه، تفاوت میانگین بین مؤلفههای 5 گانه وجود دارد و این تفاوت میانگین معنیدار است. با توجه به نتایج آزمون پیرسون مؤلفهی کالبدی در ایرانمال و مؤلفهی فعالیت و عملکرد در بازار 15 خرداد از تأثیرگذارترین مؤلفهها بر الگوهای رفتاری میباشند. نتایج نشان داد که؛ بازارها بر الگوهای رفتاری شهروندان تأثیر معنادار و مثبت و مستقیم دارند و با تقویت کیفیت بازارها و یا تضعیف آن، ادراک محیطی شهروندان تغییر میکند.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
آینده پژوهی دریافت: 1402/3/24 | پذیرش: 1402/5/11