1- ، ki.shakarami@alumni.um.ac.ir
چکیده: (22 مشاهده)
در سالهای اخیر شهرها گردشگری برای جذب گردشگر رقابت بیسابقهای را با یکدیگر شروع کردهاند و از ابزارهای مختلف برای توسعه گردشگری خود استفاده میکنند. حال در این شرایط شهرهایی که میخواهند در این عرصه رقابتی موفق باشند و به یک مقصد گردشگری پایدار تبدیل شوند باید بر روی مزیتهای رقابتی خود برنامهریزی کنند؛ لذا هدف تحقیق حاضر، برنامهریزی راهبردی توسعه گردشگری شهرستان ری بر اساس هویت رقابتپذیر با رویکرد تحلیل ساختار است. دادهها موردنیاز تحقیق با استفاده از مطالعات کتابخانه، نظرخواهی از کارشناسان (دلفی) و پرسشنامه جمعآوریشده است. برای تجزیهوتحلیل دادهها از نرمافزار Micmac برای تحلیل وضعیت ساختاری گردشگری شهرستان ری و برای ترسیم محیط رقابتی و ارائه راهبردهای نهایی از مدل MetaSWOT استفادهشده است. باتوجهبه تخصصی بودن موضوع و پیچیدگی تکنیکها 40 نفر از کارکنان و دانشگاهیان حوزه تحقیق به صورت گلوله برفی انتخابشدهاند. نتایج تحقیق نشان داد؛ وضعیت گردشگری شهرستان ری در حالت ناپایداری قرار دارد. در وضعیت کنونی متغیر تورم و مشکلات اقتصادی، همجواری با کلانشهر تهران، وجود بارگاه حضرت شاه عبدالعظیم، حملونقل همگانی، زیرساختهای گردشگری، به عنوان کلیدیترین متغیرهای اثر بر وضعیت گردشگری شهرستان ری شناسایی شدند. در بحث رقابتپذیری نتایج نشان داد؛ در محور y (جذب گردشگر) با امتیاز 3 پایینتر از کلانشهر تهران و دماوند قرار دارد و در محور x(توسعه اقتصادی-اجتماعی) دارای امتیاز 5/3 است و در کنار قم شرایط بهتری نسبت به رقبا دارد همچنین در بین عوامل کلان، قوانین و مقررات کشور به عنوان یک کشور اسلامی و زیرساختهای گردشگری دارای بالاترین تناسب راهبردی با قابلیتهای گردشگری شهرستان ری هستند و تغییر در هر کدام از این عوامل کلان میتواند تغییردهنده مسیر فعلی گردشگری شهرستان باشد.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
آینده پژوهی دریافت: 1403/11/29 | پذیرش: 1404/9/16